Monday, March 17, 2008

KHALIFAH VS PEMIMPIN

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w

Sekali pandang perkataan di atas tentulah istilah tersebut membawa erti yang sama. Namun sejauh manakah manusia memandang dua perkataan yang membawa erti yang sama tetapi pengertian yang jauh berbeza. Secara sedar atau tidak penulisan ini akan lebih di khususkan kepada sekelompok manusia yang bergelar Islam terutamanya yang telah membawa satu pengertian yang berbeza ke atas dua perkataan yang sama, lalu diaplikasikan di dalam kehidupan seharian. Pelik bukan? Kalau orang Melayu maka perkataan pemimpin begitu sinonim dengan mereka. Manakala orang yang mendalami Islam serta memahami Islam dengan sedalam-dalamnya akan tentu mengerti bahawa mereka tidak mungkin akan mengutuk pemimpin sesebuah Negara terutamanya beragama Islam sekiranya mereka mengerti istilah sebenarnya perkataan tersebut dan dari mana pangkat dan jawatan sebagai khalifah itu datang. Bila sampai di bumi dan jatuh ke tangan Melayu maka jadilah pemimpin bukan perkataan sahaja berbeza tetapi juga mereka telah membawa pengertian yang berbeza di dalam kehidupan seharian mereka.

Perkataan tersebut sama dengan perkataan “mungkir janji”, tetapi istilah tersebut adalah membawa pengertian yang sama dengan “munafik”. Jadi mana yang lebih di sukai apabila kita menggelarkan seseorang itu antara “mungkir janji” dengan “munafik”. Kerana ringannya penukaran sesebuah perkataan tersebut maka ringan jugalah penerimaan seseorang ke atas perbuatan mereka. Walau apa pun istilahnya tetap sama, Cuma aplikasinya sahaja berbeza. Akhirnya mungkir jamji jadi “tidak apa”.

Rata-rata kita tidak boleh lari dari penggunaan istilah dan ayat-ayat yang akan membawa semangat sehingga diaplikasikan di dalam kehidupan seharian. Sehingga beberapa moto atau tema telah pun dianggap begitu penting dalam mengubahkan karekter seseorang. Seperti contoh ketika kita menyahut “Malaysia gemilang” berulangkali terasa satu semangat yang mendadak di dalam dada kita terhadap cintakan Agama, bangsa dan Tanahair. Di situlah manusia akan mencari dan mula mengaplikasikan ke dalam diri mereka beberapa ayat ataupun perkataan yang boleh memberikan satu pemahaman terhadap hala tuju perjuangan seharian.

Berbalik kepada 2 perkataan di atas mengapakah ianya di vs kan sedangkan perkataan tersebut langsung tidak berlawanan. Apa yang ingin di kupaskan di dalam penulisan ini adalah bukan perkataannya tetapi pengertiannya ke atas sesetengah sekelompok masyarakat.

Sebagai seorang Islam kita semua tentu mengetahui bahawa terdapat di dalam Al Quran tentang Firman Allah yang menyatakan kita manusia itu di jadikan Allah adalah khalifah di bumi. Maka secara pembacaan spiritual itulah yang kita pegang dan genggam ketika baru dilahirkan iaitu sebuah amanah dan perjanjian dengan Allah untuk menjadi pemimpin di bumi ini. Maka setelah kita meninggal semua jari-jari kita terlepas, menunjukkan bahawa kita tidak lagi membawa jawatan atau apa sekali pun yang telah Allah berikan kepada kita dengan penuh Rahman dan Rahim untuk mengadapNya.

Itulah jawatan khalifah yang sebenarnya yang harus kita manusia fahami. Bukan dengan menggunakan perkataan pemimpin maka kita akan hanya melihat kesalahan orang-orang atasan kita sahaja tidak kiralah di pejabat ataupun di dalam dunia politik. Sibuknya kita mencari kesalahan pemimpin sehingga kita lupa bahawa kita juga telah di lahirkan sebagai pemimpin di atas perlantikan Allah itu sendiri. Oleh sebab itu tidak hairanlah sekiranya menjadi pemimpin yang di akui manusia itu lebih dikehendaki dari menerima hakikat perlantikan dari Allah. Cuba bayangkan kita menolak perlantikan Allah dan menerima perlantikan dari manusia. Sekiranya sampai begitulah tahap pemahaman seseorang Islam khususnya, maka tak mungkin kita akan kejar pangkat dan kedudukan sebagai pemimpin masyarakat sekiranya tugas kita yang diberikan Allah sendiri pun tidak kita laksanakan.

Secara fitrah dari Allah sekiranya seseorang manusia itu begitu banyak membantu dan menolong masyarakat kerana Allah maka sudah tentu akan dipilih di kalangan kelompok masyarakat tersebut sebagai pemimpin. Jadi mengapa kita harus menunggu untuk dilantik menjadi pemimpin oleh parti contohnya untuk menyalurkan sumbangan kepada masyarakat. Apa yang melucukan apabila saya bertanya seseorang hamba Allah ini “mengapa kamu tak mahu menyumbangkan tenaga di dalam NGO contohnya”. Kata beliau “ kerana aku bukan pemimpin, kalau aku pemimpin tahulah macamana aku nak tolong orang”. Inilah yang dikata konflik pemahaman ke atas dua perkataan berbeza yang membawa erti sama tetapi pemahaman yang berbeza. Kerana kejahilan pengertian inilah maka manusia menunggukan pangkat dan jawatan serta anugerah dari manusia lain sebelum melaksanakan tugasnya sebagai khalifah atau pemimpin yang sebenar.

Maksud lain dari pemimpin itu ialah pimpin kalau istilah yang kita tahu di dalam bahasa pimpin itu ialah menolong atau membantu. Maka sekarang tentu anda faham bahawa Allah menghantar kita ke bumi sebagai khalifah bukanlah untuk merebut jawatan dan pangkat buatan manusia tetapi menjalankan tanggungjawab memimpin anak, isteri dan yang paling penting memimpin diri sendiri supaya berada di dalam “jalan yang lurus dan benar” 17 kali sehari semalam tak termasuk yang sunat kita pohonkan dari Allah. Anak Cina makan pengat jadi ingat sendiri mahu ingat. Kehidupan, udara dari Allah, jalan di bumi Allah tetapi sombong tolak pangkat dan jawatan yang sedia di beri Allah bergolak-berperang untuk jawatan buatan manusia.

Allah akan menaik dan menurunkan siapa yang Dia kehendaki jadi untuk apa kita sesama sendiri bertikaman, menganiayai satu dengan lain semata-mata merebut jawatan buatan manusia sehingga meninggalkan jawatan yang telah di anugerahkan Allah. Maka tidak hairanlah sekiranya terdapat ramai bohsia dan mat rempit, pelacuran dan black metal di kalangan orang Islam kerana telah ramai ibubapa sebagai pucuk pimpinan mengejarkan jawatan pemimpin dunia dengan membelakangkan tanggungjawab kekhalifahan sedia ada yang seharusnya mereka laksanakan.

Junjungan kita Muhamad juga pernah bersabda bahawa akan muncul khalifah di kalangan kamu, yang dipilih oleh Allah. Apakah kita tidak fahami berbezanya sekiranya ketika “mahu kita” dan “mahu Allah”.

Inilah yang dikatakan manusia semakin lama semakin bodoh. Menjaga pemimpin seperti Tuhan yang mampu menawarkan pangkat dan jawatan yang belum tentu dapat menjanjikan apa-apa. Tidak ada Al ghoni (Maha Memberi Kekayaan) kepada manusia. Tidak ada Al Aliy ( Maha Meninggikan ) kapada manusia namun masih tetap mereka cari dan ampu sesama manusia. Bertaburan wang rasuah di sana-sini untuk melobi manusia mendapatkan pangkat dan kedudukan. Bukankah sekiranya kita menjaga Allah sesen wang pun tak perlu kita belanjakan. Allah lebih mengetahui apa yang baik dan buruk untuk kita. Kalau Allah mahu kita menjadi pemimpin Negara atau masyarakat dengan sekelip mata “Kun fa ya Kun”.

Mengapa ESQ Leadership Center begitu cepat perkembangannya di banding dengan leadership training yang lain. Jawapannya ialah mereka bercakap tentang khalifah lantikan Allah dan bukan pemimpin atau khalifah buatan manusia. Telah diterangkan di dalam training tersebut bahawa sifat bagaimanakah yang dikehendaki oleh Allah kepada khalifahnya. Kalau nak tahu dengan lebih lanjut maka daftarlah masuk training ESQ165 untuk merasai sendiri mengapa perkataan pemimpin bagi mereka boleh dikongsi oleh semua orang dari pemimpin rumah tangga sehinggalah kepada pemimpin organisasi dan masyarakat. Satu module tetapi semua memahaminya. Tak lain tak bukan module Allah iaitu al Quran sebagai asas module ESQ165.

Pengajaran dari apa yang diterangkan di atas adalah supaya kita melihat tanggungjawab kepimpinan kita terlebih dahulu sebelum kita menilai kepimpinan orang lain. Janganlah kita menuding jari kepada pemimpin masyarakat apabila kepimpinan kita di dalam rumahtangga dan terutama diri kita sendiri pun masih tidak berada di dalam jalan yang lurus dan benar. Hayatilah salah satu dari nasihat Rub’iy Bin Amir r.a ( panglima yang di utuskan ke Parsi) :

Diucapkan kepada Rustum (Panglima Parsi):
“Allah membangkitkan kami untuk mengajak sesiapa yang mahu daripada kamu memerdekakan diri dari penyembahan sesame manusia kepada pengabdian kepada Allah ‘Azza Wajjala, daripada ajaran-ajaran yang sesat dan kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam. Daripada dunia yang sempit kepada dunia yang luas (dunia dan akhirat)

Inilah manusia ketika Allah menawarkan kepadakita dua dunia kita tetap memilih satu. Semua yang hanya nampak oleh mata kepala. Inilah yang sering di Firmankan Allah “Bukan matamu yang buta, tapi hatimu di dalam dada”. Tolak jawatan anugerah Allah untuk menafaat satu dunia. Muhasabahlah!!

No comments: