Monday, March 17, 2008

PELAKON POLITIK VS PELAKON PENTAS

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Selawat dan Salam Buat Baginda Rasulullah s.a.w


Istilah lakonan dan pelakon selalunya dikaitkan hanya kepada pelakon pentas. Sepanjang pengalaman menimba ilmu di dalam bidang teater, banyak yang telah didengari tentang komen-komen masyarakat ke atas pelakobn-pelakon pentas. Sudah tentulah kebanyakkannya mencebek muka apabila kita memperkenalkan seseorang pelakon pentas itu terutamanya yang begitu tinggi ilmu agamanya. Pelakon-pelakon pentas kurang diiktirafkan sebagai seorang yang mampu menyampaikan sesuatu kebaikan kepada masyarakat. Dalam ertikata lain kalau menjadi pelakon pentas dahulu, maka sudah tentulah akan dicopkan sebagai seorang yang kurang mulia akhlaknya. Apa lagi kalau adegan-adegan yang dipersembahkan di atas pentas tersebut melibatkan sentuhan dan sebagainya. Tapi bagaimana pula dengan pelakon politik?

Sudah tentu ramai yang akan terkejut apabila gelaran ini diberikan kepada mana-mana ahli politik. Tapi sedar atau tidak sedar inilah hakikat yang berlaku di dalam pentas politik sekarang ini. Kalau kita melihat seorang pelakon pentas, mudah kita melemparkan pelbagai kritikan kerana apa yang mereka lakonkan dan tonjolkan ternyata ianya semata-mata sebuah lakonan yang ingin menyampaikan iktibar kepada masyarakat ke atas watak apa yang dilakonkan oleh mereka. Semua tahu dan satu dunia tahu bahawa pelakon-pelakon pentas ini sedang berlakon dan menunjukkan semua watak baik dan buruk di atas pentas untuk kita jadikan iktibar, komen ataupun kritik. Berlainan pula dengan pelakon politik. Dalam ertikata lain mereka ini yang tergolong sebagai seorang ahli politik tidak pernah dianjurkan sebarang watak. Mereka akan membentukkan sendiri watak mereka mengikut selera dan kemahuan mereka. Kalau mereka melakonkan watak seperti orang baik tetapi mereka ini sebenarnya ingin membantu tak menjadi satu masalah langsung. Tetapi bagaimana pula sekiranya ahli politik ini menggunakan watak orang baik tetapi sebenarnya untuk kepentingan diri mereka sendiri akhirnya yang benar-benar berada di sisi mereka sahaja yang akan tahu watak mereka yang sebenar. Apakah mereka itu sebenar-benarnya baik atau sebaliknya. Inilah yang akan membahaya Agama, Bangsa dan Negara kita.

Dalam musim pilihanraya ini, sukar untuk kita menilai siapakah pelakon-pelakon politik ini tak kiralah dari kalangan mereka calon kerajaan ataupun pembangkang. Di sinilah akan bermulanya satu penilaian yang harus diambil kira oleh pengundi-pengundi Malaysia. Satu tips yang harus mereka pakai adalah “berfikir”. Melihat bukan lagi dengan mata kepala tetapi dengan menggunakan mata hati. Allah telah memberikan kita pelbagai senjata untuk kita mengenal pasti seseorang individu itu. Kita akan mudah menangkap samada seseorang ahli politik itu benar atau mereka sekadar melakonkan watak yang mereka ciptakan sendiri untuk mendapatkan apa yang mereka ingini bukan apa yang pemimpin atasan ingini atau Agama, Bangsa dan Negara ingini.

Secara sedar ataupun tidak sedar kita sebenarnya semua adalah pelakon dunia yang akan berlakon dalam setiap saat ketika kita berhadapan dengan orang ramai. Namun tak mungkin seorang pelakon dunia itu lari dari skrip asal Maha Pencipta iaitu berperwatakan baik dan berakhlak mulia. Itu merupakan satu-satunya perwatakan yang amat dituntut Allah dan Rasulullah. Namun sekiranya mereka itu benar-benar mengamalkan apa yang dituntun Allah dan Rasulullah maka mereka tidak mungkin akan dilihat sebagai seorang yang mencipta sendiri wataknya tetapi mengikut perwatakan yang ditetapka Allah. Bagi mereka yang mencipta sendiri keperibadian sesuatu watak untuk dibawa kepada masyarakat maka itulah yang membahayakan. Dalam ertikata lain mereka sebenarnya bukan sahaja berlakon tetapi bersikap “hipokrit” di hadapan masyarakat. Inilah kalangan mereka ahli politik yang hidup untuk kepentingan diri mereka sendiri. Tapi satu perkara mereka lupa bahawa setiap yang berlakon tidak akan bertahan lama kerana suatu masa dan ketika Allah tetap akan menunjukkan sikap dan watak mereka yang sebenar. Tak mungkin seorang pelakon pentas dapat membawa satu lakonan mereka bertahun-tahun lamanya. Apa yang berlaku di atas pentas akan juga berlaku di pentas dunia yang asal. Itulah ketika seseorang itu memilih untuk menjadi seorang pelakon politik.

Mereka tidak harus merasa selamat demean lakonan mereka. Memilih watak seperti seorang imam atau memenuhkan mulut mereka dengan Al Quran dan hadis namun hakikat sebenarnya mereka adalah seorang parasuah dan golongan yang gemar membuat maksiat. Bukankah mudah kalau mereka menjadi diri sendiri tidak akan mengatakan orang lain kalau diri sendiri pun berbuat perkara yang sama. Tidak memandang hina kepada masyarakat yang meminta-minta pada mereka jika mereka sendiri pun hidupnya meminta-minta pada orang lain. Lainlah kalau mereka tidak pernah meminta jadi mulialah sifat mereka dan layak jugalah untuk mereka mengatakan pada orang-orang di bawah pimpinan mereka.

Banyak cerita yang telah dilalui sepanjang kehidupan saya melibatkan diri di dalam politik. Ada sesetengah pemimpin politik yang benar-benar ikhlas dan tak tahu langsung berlakon. Apa yang kita lihat itulah mereka. Kalau mereka kata tak berduit kita akan percaya ketika melihat sendiri kehidupan mereka yang serba sederhana. Tapi kalau seorang ahli politk sering mengatakan mereka tak berduit tapi boleh berbelanja besar di luar negara maka “something is wrong somewhere”. Tak salah kalau tak mahu memberi pertolongan kepada orang tapi jangan sampai menghina orang yang tidak berkemampuan. Kalau diletakkan seseorang dikalangan masyarakat yang kurang mampu dengan seorang ahli politik yang berada tentulah jauh bezanya tapi seseorang ahli politik pula harus tahu membandingkan mereka kepada seorang ahli perniaga yang kaya yang sering mereka dampingi kerana pada mata ahli perniaga tersebut juga ahli politik itu turut dipandang kecil dan hina kerana selalu meminta-minta. Anak Cina makan pengat sendirilah mahu ingat. Jangan dok berlakon lama-lama dari minat jadi penat.

Kebanyakkan ahli politik menanggap bahawa kedudukan mereka merupakan satu cara untuk menambahkan kekayaan peribadi mereka. Maka mereka sanggup melakonkan watak apa sahaja untuk mencapaikan matlamat ini. Mereka ini tergolong di dalam golongan ahli politik yang begitu besar cita-cita peribadinya, Namun sekiranya mereka tahu bahawa mereka pada hakikat sebenar hanyalah dilantikkan Allah untuk memegang amanah dan hak rakyat tentulah mereka tidak akan berlumba-lumba untuk mengejar jawatan kepimpinan tersebut. Mereka harus sedar sebagai pemegang amanah rakyat apa sahaja kekayaan yang mereka perolehi melalui kuasa yang dipinjamkan Allah ditangan mereka harus diagihkan kepada rakyat dengan adil bukan menambahkan kepentingan-kepentingan dan juga keperluan-keperluan peribadi. Setelah dilantik menjadi calon maka ingatlah bahawa inilah permulaan kepada satu ujian Allah yang Maha Besar. Janganlah kita menggunakan agama dengan mengatakan bahawa “Allah memberikan segala kebaikan ini kepadaku semata-mata kerana aku di rahmati Allah”, begitu singkat pemikiran mereka sehingga tidak mengetahui antara keromah dan istidraj. Keromah akan diberikan oleh Allah kepada hambanya yang menjalankan tanggungjawab agama dan dikasihiNya, doa mereka sering dimakbulkan, bezanya mereka tidak menggunakan keromah mereka untuk meminta hal dunia. Manakala Istidraj adalah anugerah Allah kepada hambanya walaupun berdusta dan melakukan banyak maksiat seperti berupa pangkat, harta dan kedudukan yang melimpah dan akan dikabulkan setiap permintaan dan doa material. Semua keistimewaan dan doa yang dimakbulkan kepada mereka ini tidak lain semata-mata untuk mereka berada lebih jauh dari Allah. Mereka tetap akan diberikan kesenangan walau tidak melakukan solat dan ibadah khusus kepada Allah. Mereka akan menanggap bahawa sesiapa sahaja yang tidak tergambar kemewahan material sebagai hamba-hamba Allah yang tidak dirahmatiNya. Mereka bangga dengan ibadah dan derma yang diberikan mereka melalui wang ringgit dan kekayaan yang mereka perolehi. Mereka ini diumpamakan sebagai pendiri masjid yang menyapukan najis di dinding masjid tersebut.

Tanpa mereka sedari bahawa banyak perkara yang tidak mereka perolehi dari Allah. Seperti ketenangan, kebahgiaan rumahtangga, tidur yang lena, makanan sedikit yang megenyangkan dan waktu ibadah yang luas dipersiapkan Allah untukNya tidak pernah Allah luangkan kerana Allah penuhkan dengan kegiatan duniawi mereka. Lihatlah pepatah Inggeris ini, ketika seseorang itu begitu mengejar wang:

What Money Will Buy

A bed but not a sleep
Books but not brains
Food but not appetite
Finery but not beauty
A house but not a home
Medicine but not health
Luxuries but not culture
Amusement but not happiness
Religion but not salvation

Siapa kata wang tak penting. Segala-galanya memerlukan wang tetapi wang bukanlah segala-galanya. Janganlah kita menjadi pseorang calon yang dikatagorikan sebagai seorang pelakon politik, kerana ia tidak akan lama. Lebih baik jadi calon wali dan calon pemimpin dunia. Apa yang pasti kita semua calon jenazah. Muhasabahalah!!

No comments: