Monday, March 17, 2008

PENULIS BLOG VS PEMIMPIN GOBLOK

BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM
SELAWAT DAN SALAM BUAT BAGINDA NABI MUHAMAD S.A.W

Tanggal 22hb Julai 2007 baru-baru ini kami telah diberikan kesempatan untuk duduk dan bersembang secara terbuka dengan salah seorang Ahli Majlis Tertinggi UMNO iaitu Ybhg.Dato’Norza Zakaria. Bertempat di janda baik, mana lagi kalau bukan rumah kedamian Pak Habib. Satu perbincangan yang hebat dan terbuka. Namun dalam banyak-banyak isu yang diperbincangkan, saya amat tertarik dengan salah satu perkataan Pak Habib iaitu ”goblok”. Itu adalah bahasa Indonesia yang semua orang tahu bermaksud bodoh. Bukan niat dan tujuan memperkatakan mana-mana pemimpin parti tertentu dengan perkataan ”bodoh”, tetapi itulah hakikatnya sesetengah pemimpin yang hidup di dalam era moden dan globalisasi tetapi masih berfikiran ”goblok”. Ini adalah perbincangan peribadi dan tidak termasuk di dalam perbincangan dengan Ybhg. Dato Norza. Begitulah ilham seorang penulis. Orang boleh duduk dan ajak berbincang tapi ilham menulis datang hanya dengan satu perkataan dan bukan perbincangan secara keseluruhan. Nama pun ilham.

Heboh diperkatakan tentang penulis-penulis blog atau bloggers, yang rata-rata memandang serius tentang apa yang diperkatakan. Kerajaan baru sedar bahawa kebanyakkan bloggers ini dapat membawa ancaman kepada negara. Dengan timbulnya isu penulis blog secara tak langsung timbullah juga pemimpin goblok yang memperkatakan tentang seriusnya ancaman tersebut tetapi tidak mengambil sebarang langkah dan tindakan. Banyak perkara buruk sebenarnya boleh diperbaiki dan bukan disingkirkan. Kalau Datuk Azeez boleh menggunakan kaedah ”you can’t beat them joint them and recycle them” kepada Mat rempit, mengapa pula tindakan yang sama tidak dilakukan kepada penulis-penulis bloggers ini.

Bila sampai pilihanraya dikatakan duit turun macam hujan untuk memancing, mengail atau berkempen mendapatkan undi. Inilah masalahnya sekiranya pemimpin tidak mahu bersalin minda bersama zaman. Baju pun pandai ikut fesyen, kenapa susah sangat nak salin minda. Kebanyakkan pemimpin hanya memandang sebelah mata apabila kita cuba mengusulkan untuk membiaya ruang-ruang tanpa sempadan ini. Kononnya orang kampung tak buka internet. Tapi kenapa nak risau kalau penulisan-penulisan bloggers ini menyerang dengan bertubi-tubi cerita-cerita yang di anggap karut marut ini? Tentulah ia bermakna sedikit sebanyak penulisan bloggers ini memberi kesan kepada minda masyarakat. Anak Cina makan pengat sendirilah mahu ingat.

Ada juga khabar angin yang mengatakan bahawa di dalam mesyuarat Perdana Menteri bertanya kepada kepimpinannya samada mereka mempunyai web masing-masing, semua kata ada. Tapi kalau sekadar ada tak ”update” kira macam frame gambar kat rumah nak buat apa. Web UMNO wilayah boleh dijadikan contoh, bagaimana mereka sering ”update” setiap pergerakan dan aktiviti mereka, namun ada juga hamba Allah yang kutuk, bukan pasal apa, pasal too up to date mengalahkan formula one. Jadi web-web yang seperti MG tahun 60an biasalah cemburu. Tak boleh buat yang sendiri kutuklah yang orang lain, tu la manusia.

Ada satu jawapan mengapa banyak pemimpin ”goblok” ini tidak mahu membiayai web mereka serta mengemas kinikan laman web mereka, bukan kerana tak berduit tetapi sebenarnya tak ”berstory”. Apa yang nak diletakkan kalau aktiviti sendiri pun tak pernah buat. Kalau setakat nak potong reben acara orang lain banyaklah tapi malulah kalau asyik potong reben acara orang lain. Itu saja jawabannya. Simple and easy makan pengat and sendiri mahu ingat.

Pak Lah harus memandang serius permasaalahan ini kerana dunia tanpa sempadan harus diterokai oleh semua lapisan masyarakat. Apa yang menjadi masalah ialah pembangkang di dalam dunia blog ini dah naik formula one yang kita masih ketinggalan. Suatu masa dahulu semasa saya bertanding ketua puteri UMNO, itulah perjuangan saya ketika itu iaitu untuk menyuruh puteri-puteri UMNO ni duduk saja di rumah jaga website. Tolong kerajaan untuk kerjakan pembangkang di dalam dunia tanpa sempadan. Tapi nasib tak menyebelahi, jadi perjuangan tinggal perkataan. Kalau pemuda sibuk dengan acara luar, wanita pun sibuk dengan acara luar, Majlis Tertinggi pun sibuk potong reben sana-sini dan menyelesaikan masalah masyarakat luar, puteri pun nak sibuk buat acara luar, maka habis pakat tinggal rumah, manalah penyangak dan pencuri tak masuk. Dalam parti kita semua ada sayapnya. Sayap kiri, kanan, depan dan belakang tapi janganlah semua nak terbang tinggal rumah. Cuba duduk saja di rumah dibiayai oleh pemimpin-pemimpin yang cerdik IT, sudah tentulah dunia tanpa sempadan dapat kita kuasai.

Kalau puteri UMNO diberikan tugasan sedemikian bayangkan berapa keahlian puteri sekarang? Bayangkan 20 ribu blog dibuka dan dikawal selia untuk menentang sebarang tohmahan penulis blog pembangkang, demam kepialu mereka dibuatnya. Ini tidak dok cari juga projek-projek luar. Kalau ramai puteri duduk di rumah banyak faedahnya, tolong negara di depan mata anak dan suami atau ibu dan bapa sejuk mata memandang. Hebat juga tingkah laku remaja akan datang, jauhlah dari tohmah dan fitnah. Selamat dunia akhirat. Kita bercakap tentang fitnah orang, apa langkah kita untuk membendung fitnah tersebut? Sedih dan menyedihkan ada orang lama tak IT, buka pula sayap baru ada IT tapi tak mahu polopori. Lama-lama rumah masuk pencuri!!

Bila kita cakap tentang puteri dan IT, depa dok pi kempen dekat orang agar jangan buta IT. Ajar orang sana-sini fasih dengan komputer. Tu kan kerja cikgu dan cekgi di sekolah. Janganlah dok buat kerja orang. Kita sepatutnya menjadi pesilat dan pejuang di dalam dunia tanpa sempadan .Itu lebih hebat. Kalau buat majlis dan kempen dalam kampung saja buat apa. Tunjukkkan ilmu dan belang kita pada dunia, bahawa puteri bukan sekadar jaguh kampung menjawab soalan di dalam TV kampung tapi di dalam TV antarabangsa. Macam-macam dah boleh di buat di dalam internet ni. Bukan sekadar penulisan bercakap dalam video pun boleh dah. Ingat dunia luar sedang menagihkan berita-berita dari negara kita. Orang yang paling rajin menyebarkan berita dalam negara kita bloggers-bloggers yang anti kerajaan. Mereka diluar tak kiralah anak bangsa orang atau anak bangsa kita yang sedang belajar dan bekerja di luar negara juga harus disuapkan dengan berita-berita sebenar. Masalahnya siapa yang nak suap????

Kebanyakkan pemimpin yang goblok ini masih berada di alam ”comfort zone”. Masih mengamalkan cara dan pendekatan lama untuk mendampingi masyarakat. Rumah dah nak terbakar, masih dok kalut nak lantik AJK buat mesyuarat untuk padam kan api, bayangkan. Kalau nak diikutkan orang dah tak sibuk bermesyuarat dengan duduk berkumpul makan kuih, minum teh lagi. Semuanya harus teleconference dah. Pakai video internet dah, barulah banyak keputusan cepat dibuat. Keputusan sesuatu projek tu lambat bukan kerana birokrasi sangat tapi kerana buta IT. Satu-satu mesyuarat kadang-kadang terpaksa di tangguhkan kerana pemimpin sedang bawa anak bini makan angin diluar negara. Padahal di mana sahaja mereka berada setiap mesyuarat boleh mereka hadiri sekiranya teknologi ini diguna pakai sepenuhnya. Macam mana nak cakap pasal globalisasi kalau kaedah mesyuarat pun dok zaman ”jurassic park” lagi. Nasiblah sesetengah pemimpin ada satu bini kalau dua bini lagi kacau. Tak dapat buat mesyuarat langsunglah jawabnya. Orang meniaga nak tunggu keputusan kontrak pun kena tutup kedai sebab orang atasan sibuk bawa bini-bini silih berganti bercuti. Bukan semualah!! Tak termasuk cuti sakit, bersalin dan macam-macam lagi.

Pemimpin adalah pilihan Allah dan kepimpinan adalah tanggungjawab, manakala keputusan dan tindakan adalah amanah yang harus dipertanggungjawabkan agar orang lain tidak teraniaya. Jangan lagi menangkis fitnah dengan penulis bloggers ini dengan merintih-rintih di dalam media. Kerahlah sayap-sayap yang ada untuk turun padang dan berperang di dalam dunia tanpa sempadan ini. Cukuplah yang dok ada di dalam dunia bersempadan buat kerja. Bersiaplah cepat untuk mengerjakan penderhaka di dalam dunia maya. Jangan salahkan teknologi dan ilmu yang Allah turunkan kepada manusia. Kerana tidak ada ilmu yang tidak bermanafaat. Kalau shakespear berkata ”beauty is in the eyes of the beholder” maka saya pula berkata ” knowledge is in the heads of the beholder”. Kalau bagi Al Quran kepada Tok Bomoh maka jadilah mantera dan serapah, tapi kalau orang yang tahu tentang ilmu Al Quran dunia pun mereka dapat tawan. Jadi jangan salahkan ilmu. Salahkanlah pemimpin “goblok” yang tidak mahu mengguna pakai ilmu yang ada. Mempernbaiki ilmu tidak baik kepada baik. Ilmu harus dipelopori bukan diberhentikan.

Janganlah kita menyalahkan penulis blog hanya kerana kita masih goblok di dalam dunia tanpa sempadan. Sesungguhnya kecanggihan dunia tanpa sempadan itu adalah ilmu. Memarahi kehebatan ilmu yang semuanya dari Allah adalah salah. Hanya jauhari mengenal manikam. Hanya orang yang berilmu sahaja yang tahu bagaimana untuk mengawal ilmu serta memanafaatkannya, seperti nasihat SAHL BIN ABDULLAH ATTUSTURI RH.A :

” Seluruh manusia akan mati kecuali para ahli ilmu. Para ahli ilmu itu akan mabuk, kecuali yang beramal. Seluruh yang beramal itu tertipu, selain yang ikhlas. Orang ikhlas itu berada dalam ketakutan, sebelum diketahuinya kesudahan amalnya itu.”

Penulis blog akan berterusan perjuangannya, namun janganlah kita menjadi pemimpin goblok yang menolak usaha untuk turut serta di dalam perjuangan mereka. Jangan sampai penulis blog terpaksa berunding dengan tunggul istilah peribahasa Melayu, yakni yang hanya mendengar tetapi diam dan tidak berbuat apa-apa, ataupun Bak menanti orang dahulu, bak melalah orang kemudian. Maksudnya hanya membuat usaha sia-sia. Nauzubillah!!

1.00am -1.45am
27 Julai 20

2 comments:

mahamad a'sim said...

saya Mahamad A'sim Bin Salleh Bin Haji Mohd Noor Bin Haji Salleh Bin Lebai Semaun ( KG JERLUN ). Nak email atau hp nombor kakak raihan utk membentuk maklumat salsilah keturunan kita. berkaitan dengan turunan Pak Long Sulaiman Palestin

smith said...

While gamified slots can appear extra lucrative in that ability or strategy determines winnings, our 우리카지노 experts warn players to examine the rewards of those games before expending funds